6 tips om dingen niet meer persoonlijk op te vatten

…een blik, een gebaar, een woord, een opmerking in een gesprek, een rotsituatie en BAM..als een vis aan een haakje wordt je overgenomen. De schaal van iets “persoonlijk opvatten’ kan variëren van lichte frustratie, een beetje boos, gevoelens van teleurstelling, tot emoties die door je lijf kolken, waardoor je aan niets anders meer kunt denken.

Hoe zit dat bij jou?…..een kleine test:

  • Zit je snel op de kast?
  • Heb je moeite met kritiek?
  • Ben je bang om fouten te maken?
  • Neem je jezelf bloedserieus?
  • Verwar je een mug nog wel eens voor een olifant?
  • Ben je afhankelijk van de mening van anderen?

Als je je herkent in een of meer van de bovenstaande stellingen, dan ligt jouw geluk in handen van anderen en de omstandigheden. Zonde! “Niets persoonlijk opvatten” is een leefregel die je kunt toepassen als je meer geluk wilt in je leven. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is een vaardigheid die je kunt trainen als een spier.

Ontdek hoe je kunt handelen vanuit je grootste zelf.

Zes tips om het belemmerende patroon van ‘dingen te persoonlijk nemen’ te doorbreken.

#1: Manage je overleef-aapje

Het menselijk brein wordt beschouwd als een systeem van zeven met elkaar samenwerkende “afdelingen”. Drie van deze breinen, frontaal, limbisch en pariëtaal, vormen de menselijke geest. Het frontale=de mens, en het limbische=het overleef-aapje, ontwikkelen zich los van elkaar en moeten ‘on the job’ leren samenwerken.

Het ‘overleef-aapje’ is  ouder en sterker dan ‘de mens’ wat betekent dat als jij het aapje niet onder beheer hebben, deze op kritische momenten het rationele overheerst. Maar je kunt je aapje prima leren managen. Bekijk deze simpele animatie over hoe ons brein werkt.  Het geeft je inzicht in wie er aan de knoppen zitten op lastige momenten.

#2: Masseer jezelf mentaal los

Zit je vast, op de kast….Masseer jezelf mentaal los. Stel jezelf in het heetst van de strijd de volgende vragen: “Wat is het nou werkelijk waarover ik zo uit mijn panty vlieg?” “Is dit wat er werkelijk voor mij toe doet?”.  Stel jezelf gerust met het feit dat iedereen door zijn eigen bril naar de wereld kijkt en zijn eigen middelpunt inneemt. Dat jij nooit, maar dan ook nooit het centrum van de wereld van de ander bent. Onthou dat de reden dat je het persoonlijk neemt altijd te maken heeft met de betekenis die jij geeft aan wat de ander zegt of doet.

# 3: Stap in de helikopter

Iedereen bekijkt de wereld vanaf zijn eigen gezichtspunt. Je kunt jezelf vergelijken met een videocamera die zowel de binnenwereld=gedachten, gevoelens, lichamelijke sensaties,  als de buitenwereld filmt. Omdat je eigen camera is gericht op alles buiten jezelf, zie je niet wat je zelf aan het doen bent. En daarmee mis je belangrijke informatie.

Probeer jezelf eens voor te stellen dat je vanuit een helikopter naar jezelf kijkt. Je kunt vanuit deze positie bijvoorbeeld zien dat je gestrest bent, je hoofd vol zit met oordelen en hoe je je daarbij gedraagt. Vanuit de helikopter kun je ook zien wat er bij de ander gebeurt. En als je heel goed kijkt, kun je ook zien wat er tussen jou en de ander beurt.

Naar jezelf kijken van een afstandje stelt je in staat om je handelen neutraal te beschouwen en geeft je de kans om per situatie effectiever gedrag te kiezen.

# 4: Stap in de schoenen van de ander

Door voor een moment helemaal in de schoenen van de ander te stappen, kun je het perspectief van de ander innemen. En dat geeft altijd nieuwe informatie. Misschien kom je tot de ontdekking dat de ander helemaal niet de intentie had om jou dwars te zitten, te beledigen of tekort te doen.

#5: Zie ieder ander mens als een drager van wijsheid

Ieder mens heeft de beste intenties en draagt een grote wijsheid in zich. Wanneer je ieder ander ziet als een drager van wijsheid, hoef je niemand meer op z’n gedrag af te wijzen. Je kunt iemand bedanken als de woorden je verder helpen. En als je er niets aan hebt, dan laat je ze gewoon van je af glijden.

#6: Verbind Denken & Emoties met Weten

Wist je dat je over drie vormen van intelligentie beschikt?

  • Denken: gevestigd in het hoofd. Snappen, verwerken, richting geven. Intellect.
  • Emoties: gevestigd in de lagere regionen van je lijf.  Drive, overleven. Het aapje.
  • Waarheid: gevestigd in het hartcentrum. Weten dat groter is dan Denken en Voelen. Het overstijgt ons ‘persoonlijk’ begrip.

We brengen de meeste tijd door in Denken en Emoties. En veel minder tijd in Waarheid.

Wil je meer geluk ervaren, dan is het de uitdaging om de drie intelligenties met elkaar te laten samenwerken. Zijn deze in overeenstemming, dan kun je handelen vanuit je grootste wijsheid. Je bent volledig in verbinding met jezelf en met de wereld om je heen.

Je kunt Denken, Emoties en Waarheid met een eenvoudige oefening integreren.

Ben je klaar voor een experiment?

  1. Zoek een rustige plek op en breng jezelf tot rust door je aandacht helemaal bij je ademhaling te brengen.  Wees bewust van iedere in- en uitademing. Verbind met je zintuigen. Voel wat je voelt, hoor wat je hoort en proef wat je proeft
  2. Neem een recente situatie of storend gedrag in gedachte wat je persoonlijk opvatte
  3. Breng je aandacht bij je hoofd. Welk verhaal vertelt je hoofd over de situatie? Oordeel niet, luister gewoon.
  4. Terwijl je de uitdagende situatie in gedachte houdt, breng je nu je aandacht naar je buikstreek. Plaats je hand op je buik en luister naar wat dit gebied je te vertellen heeft. Neem zolang als je nodig hebt
  5. Verplaats vervolgens je hand van je buik naar je hartstreek en luister nu naar de boodschap van je hart. Misschien zijn de drie intelligenties in overeenstemming? Misschien niet? Wees nieuwsgierig, observeer.
  6. Maak je geen zorgen als er verwarring bestaat tussen de drie intelligenties. Faciliteer de dialoog. Wat heeft het hart te vertellen aan het hoofd en de buik? Wat wil de buik vertellen?
  7. Ga terug naar je buik, de emoties. Is er liefde of angst? Als er liefde is, stel je dan voor dat je aan een knop kunt draaien en de liefde ‘harder’kunt zetten. Als het angst is, zet de schakelaar dan om naar liefde. Vraag niet hoe, het is een kwestie van intentie. 
  8. Ga nu terug naar je hoofd. Hoe voelt je hoofd, nu je geladen bent met liefde?

Je kunt iedere dag deze dialoog met en tussen de drie intelligenties voeren. Het verhoogt je zelfbewustzijn en het vergroot je vermogen om je ‘overleef’aapje tot rust te brengen en niet vanuit gekwetstheid of oordeel te reageren op het gedrag van anderen.

Dit is een oefening uit Transformational Presence Coaching. Transformational Presence Coaching brengt je in contact met een veel groter bewustzijn inclusief de potentie die daar voor je klaar ligt. Het legt verbinding tussen wie je bent, wat je doet en de energie die daar bij hoort. In gesprekken ligt de nadruk op de vraag wie je wil zijn in plaats van op wat je wil doen.

Wil je leren hoe je een vrijer en gelukkiger mens kunt worden door niets meer persoonlijk op te vatten? Bel mij dan voor een gratis kennismakingsgesprek op 06-28902558.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *