Hartcoherentie oefening

Hartcoherentie is een oefening uit Heartmath die je kan helpen om direct stress te verminderen. De stappen van hartfocus, hartademhaling en hartgevoel nemen een minuut in beslag. Hoe vaker je deze oefening doet op momenten dat je niet al te gespannen bent, hoe beter je deze kunt toepassen op lastige momenten. Met deze oefening zorg je er ook voor dat de verstoorde biochemische balans in je hoofd zich weer herstelt.

Drie stappen, 5 minuten.

Hartfocus: leg je hand op je hart. Vind je het lastig om je aandacht te richten op je hart, beweeg dan eerst je rechter-teen, vervolgens je elleboog en richt je aandacht dan op je hart.

Hartademhaling: haal rustig adem door je hart, ademt vooral goed uit, alsof de zwaartekracht je adem naar de grond trekt. Neem voor iedere ademhaling zo’n 12 tellen, 6 in en 6 uit. Doe dit tot je ademhaling rustig wordt.

Hartgevoel: blijf in- en uitademen via de hartstreek. Denk terug aan een moment dat je je erg prettig voelde en probeer dat moment opnieuw te beleven. Het kan een moment van liefde, aandacht voor een ander, of je huisdier; het kan om een vakantie-ervaring gaan of een sportieve ervaring. Sta stil bij dit positieve gevoel, geef jezelf toestemming het te voelen.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *