Stel je eens voor…de kracht van visualiseren

De boeddha zei ‘We zijn wat we denken. Alles wat we zijn komt voort uit onze gedachten. Met onze gedachten creëren we de wereld’. De sky is the limit als je dit realiseert.

Ons brein maakt geen onderscheid tussen voorstellingsvermogen en de zogenaamde realiteit. Ook maakt ons brein geen onderscheid tussen wat je actief doet of wat je jezelf in gedachten ziet doen. Ik vind dat echt mind blowing.

En of we ons er nou bewust van zijn of niet: onze gedachten, woorden, houding en gedrag creëren aan een stuk door het pad dat we zo meteen bewandelen. Kijk maar eens terug: voor mij klopt dat wel.

Mind blowing…want als het zo is dat iedere creatie uit gedachten ontstaat: dan kan je dus realiseren wat je ‘voor ogen hebt’.

Liefde, vervulling, vreugde, werk en relaties die voldoening geven, je ware zelf tot uitdrukking brengen, innerlijke vrede en harmonie… you name it. Creatief visualiseren is de sleutel tot verandering in jezelf, je omgeving en je relatie met de kosmos.

In 4 stappen van voorstelling naar werkelijkheid

Stel je voor: alles in en om ons heen bestaat uit energie.  Een gedachte is ook energie. Een energie die op een bepaalde snelheid trilt en andere energie aantrekt die ook zo snel trilt. Stel je nou eens voor dat je zelf – aan de binnenkant van je ogen- de film kunt maken van jouw gewenste werkelijkheid! Alles kan alles mag. Hoe ziet het er uit?

  • Stap 1: Bepaal wat je wilt bereiken. Stel: je bent al langer niet zo blij in je werk. Het rommelt tussen jou en je manager, je functie daagt je niet langer uit en je hebt geen inspiratie om dit te veranderen. Je doel is om je werkgeluk te hervinden.
  • Stap 2: Maak nu een helder beeld van wat je wenst. Neem je tijd en geef het al je aandacht. Kies een rustige plek waar je niet wordt gestoord,  neem een gemakkelijke houding aan en ontspan je diep.
  • Breng je aandacht bij je ademhaling en laat eventuele zorgen & negatieve gedachten denkbeeldig van je afglijden. Bij iedere uitademing stroomt de negativiteit uit je lichaam en bij elke inademing haal je positiviteit naar binnen.
  • Stap 3: Als je helemaal tot rust bent gekomen begin je met het echte visualiseren. Laat de beelden opkomen. Stel je voor dat je klanten heel blij zijn met je werk. Zie voor je hoe je elke ochtend met veel plezier naar je werk rijdt. Visualiseer dat je het ene briljante idee na het andere hebt en stel je voor dat je gevraagd wordt voor een uitdagender functie met bijbehorende beloning.  Visualiseer ook de omgeving waar je werkt, precies zoals je die wenst. Schets de ideale voorstelling. En vul je de gewenste werkelijkheid met een overvloed aan positieve energie.
  • Stap 4: Als de film helemaal af is is het zaak dat je m zo vaak bekijkt als je kunt. Haal het ideaalbeeld iedere dag verschillende keren naar voren. Zie het voor je, beleef het met al je zintuigen. En laadt het steeds weer op met positieve energie.
  • Gebruik positieve verklaringen. Spreek jezelf telkens weer heel positief toe en doe in gedachten alsof de gewenste situatie al werkelijkheid is. Voorbeelden van positieve verklaringen zijn: “Wat fantastisch om zoveel voldoening uit mijn werk te halen. “De ideale klanten staan in rijen bij mij voor de deur”. “Ik werk samen met de beste mensen uit mijn werkveld”. Stel je voor hoe ontspannen en gedreven je iedere dag opstaat en naar je werk gaat. Geniet van het contact met je collega’s. Deze bevestigingen zijn een onmisbaar onderdeel bij het visualiseren.

Negatief visualiseren

Negatief visualiseren is een oefening van Tim Ferris, schrijver van de 4 hour workweek.  Je weet dat je iets staat te doen, maar je stelt het uit. Je bent aan het vermijden en dit komt meestal voort uit angst. Ferris verwoordt het mooi “Je kunt je angsten niet omzetten in actie, net als slecht gedefinieerde doelen”. Volg dan deze stappen:

  1. Pak een A4’tje en maak drie kolommen.
  2. Schrijf in de eerste kolom het ergste dat er kan gebeuren
  3. Schrijf in de tweede kolom wat je kunt doen om dit te voorkomen
  4. Schrijf in de derde kolom wat je kunt doen als het ergste inderdaad gebeurt.

Deze simpele oefening helpt je afstand te nemen van je angsten, keuzes maken en handelen in lijn met wat er toe doet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *