Bewust lopen om in het hier-en-nu aan te komen

Bewust lopen is een ideale manier om je hoofd leeg te maken en je voeten op de grond te voelen. In het dagelijks leven betekent lopen dat je jezelf doelgericht verplaatst van A naar B en met je gedachten ben je meestal ergens anders dan bij het lopen zelf.  Je boodschappenlijstje, de afspraak waar je naar toe gaat…etc.

Aankomen in het hier-en-nu

Bewust lopen is van een andere kwaliteit. Dat doe je bewust en het heeft een ander doel dan je te verplaatsen. Het doel van bewust lopen is om met iedere stap in het hier-en-nu aan te komen.

Sta je weleens stil bij het gegeven lopen? Je hebt er minstens een jaar over gedaan om te leren om uberhaupt op je voeten te kunnen staan en nu vind je het vanzelfsprekend dat je kunt lopen. Stel je eens voor hoe groot je lijf is ten opzichte van je voeten. Het balanceren en lopen is op zich al een wonder.

Met alle aandacht bij de beweging van je voet

Bewust lopen houdt in dat je bij elke stap met je aandacht bij de beweging van je voet bent, steeds als je die optilt, naar voren beweegt en weer neer zet. Al is het heel gemakkelijk, het kan helpen om de ene stap helemaal af te maken voordat je de andere voet optilt: “Optillen, naar voor bewegen, neerzetten. Optillen, naar voren bewegen, neerzetten’. Verlaag vervolgens je tempo. Gebruik de hele beweging om je met volledige aandacht bewuster te worden van je lichaam. Iedere beweging is uniek. Soms lijkt het alsof je sneller loopt, soms langzamer. Hoe het ook is en welke neiging je ook op voelt komen, breng je aandacht steeds weer vriendelijk terug naar het ervaren van de beweging en hoe het voelt om je voet op te tillen, naar voren te bewegen en weer neer te zetten.

Loop dagelijks een paar minuten naar het hier-en-nu

Je kunt deze oefening dagelijks een paar minuten doen. Zoek een rustige plek over een afstand van drie tot zes meter waar je ongestoord zo’n drie tot tien minuten heen en weer kunt lopen. Begin langzaam te lopen en observeer de gewaarwordingen in je voetzolen en aan hoe je armen heen en weer zwaaien. Als je merkt dat je aandacht is afgedwaald van het lopen, breng dan je aandacht vriendelijk terug naar de beweging van het lopen.

Mind your is-ness!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *