Controle als probleem

We proberen allemaal van tijd tot tijd van vervelende gevoelens en gedachten af te komen, door ze te bestrijden, te vermijden of er aan te ontsnappen. We noemen dat controle-strategieën. We doen ons best om direct invloed uit te oefenen op wat we denken en hoe we ons voelen.

Controle-strategieën zijn heel nuttig zolang je ze met mate inzet in situaties waarin ze werken. En het je er niet van weerhoudt om te doen wat je echt belangrijk vindt. Anders wordt het gebruik ervan problematisch.

Hieronder een overzicht van veel voorkomende controle-strategieën. Manieren van vluchten of vechten.

Wanneer worden controle-strategieën een probleem?

1) als ze jou veel tijd en energie kosten en op de lange termijn niet effectief blijken.
2) als gedachten of gevoelens waar je vanaf probeert te komen zich blijven opdringen.
3) als ze op de korte termijn werken, maar op de lange termijn een negatief effect hebben op jouw kwaliteit van leven

Herken jij bij jezelf dat je meer dingen doet om van vervelende gedachten en gevoelens af te komen dan dat je dingen doet omdat ze echt belangrijk voor je zijn?

Coach Approach helpt je met doelgerichte coaching, tools en technieken om weer een leven te leiden gebaseerd op je waarden in plaats van je angsten. Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jou?

Maak een afspraak voor een gratis telefonische kennismakingssessie van 30 minuten.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *