Mental workout: in 2 minuten naar meer geluk

Mental work-out

Net als al die prachtige spieren in je lijf kun je ook je  ‘mind’ trainen.  Waarom? Je gedachten bepalen voor een heel groot deel hoe je je voelt en gedraagt. Door regie te nemen over alles wat zich tussen je oren afspeelt, verbeter je je geluk en je gezondheid. En wie wil dat nou niet?

De mental work-out is een even effectieve als eenvoudige routine van vijf stappen die wordt gebruikt door topsporters, zakenmensen en andere toppers. De mental work-out is een ongelofelijk krachtig instrument waarmee je je zelfvertrouwen een boost geeft en die je helpt om trouw te blijven aan jezelf ook als de omstandigheden minder ideaal zijn.

Maak iedere dag 2 minuten vrij om je mentale kracht te ontwikkelen. Als je een dag mist, geen paniek. Maak dan gewoon de afspraak met jezelf dat je de volgende dag weer oefent. Hou het drie weken vol en ontdek zelf wat het je brengt!

5 stappen 

Stap 1: Gecentreerde ademhaling

Zoek een rustig plekje op waar je even niet wordt gestoord. Sluit je ogen. Breng je aandacht naar je ademhaling. Adem zes secondes in,  houd de adem twee secondes vast en adem in zeven secondes uit.  Herhaal dit een paar keer. Deze bewuste, gecentreerde ademhaling brengt  de rust in je hoofd terug. Je ademhaling is het anker naar het hier-en-nu.

Stap 2: Dit-Ben-Ik Statement

Het is heel belangrijk om een persoonlijke mantra te kiezen die je versterkt, verwoordt wie jij bent en wat je wilt bereiken.  Mijn ‘Dit-Ben-Ik Statement is “De ultieme liefde is altijd stil aanwezig in het heiligdom van mijn hart. Liefde is de grote helder.  Ik ben een licht voor de wereld’ .

Step 3: Succes moment

Tijdens het persoonlijk-succes-moment visualiseer je 1 minuut met gesloten ogen. De eerste helft gebruik je om drie dingen terug te halen die je goed hebt gedaan de afgelopen 24 uur. De tweede helft gebruik je om drie dingen te bedenken die je de volgende dag goed gaat doen.

Stap 4: Dit-Ben-Ik Statement

Herhaal je Dit-Ben-Ik Statement

Stap 5: Gecentreerde ademhaling

Doe opnieuw de gecentreerde ademhaling om jezelf te herinneren dat je rustig bent en het goed is.

Net zoals je lichaam zichtbaar reageert op regelmatige krachttraining,  zal ook je geest reageren op regelmatige geestelijke work-outs. Door een gewoonte te maken van de mental work-out ontwikkel je mentale kracht en focus. Het helpt als je dagelijks even terug kijkt op de dag en bewust bent van de stappen die je hebt gemaakt.

Succes!! Ben benieuwd naar je ervaringen, dus als je ze wilt delen?

 

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *