Stop beroepsziekten, stuur op happiness@work

‘Bedrijfsleven kan burn-out niet meer negeren’ kopte het Parool gisteren.  Het bureau voor beroepsziekten  van FNV wist na 11 jaar procederen 370.000 euro schadevergoeding los te krijgen voor een accountant met burn-outklachten.  De man werkte 25 jaar lang zestig tot tachtig uur per week en belandde op z’n 52ste in de WAO. Dat wil je toch niet als bedrijf? En je wil als werknemer toch niet stukdraaien op je werk?

Werknemers overbelast

Psychische problemen komen de laatste jaren veel vaker voor. Met de crisis zijn de meeste bedrijven drastisch aan het inkrimpen. Minder mensen moeten meer werk doen en raken overbelast. Maar ook thuiswerken schijnt tot problemen te leiden, net als de eis van de werkgever om voortdurend bereikbaar te zijn. Zonde!

Stel Happiness@work centraal

Juist in deze tijd is het nodig dat bedrijven Geluk op het Werk centraal stellen bij het aantrekken, aansturen en behouden van hun werknemers. Onderzoek van het iOpener Institute wijst uit dat zich dat direct uitbetaalt.

In een organisatie met 1.000 werknemers levert vergroten van Happiness@work:

  • Verlaging van kosten van het vervangen van werknemers van 46%
  • Verlaging van ziektekosten a.g.v. uitval van 19%
  • Toename van prestatie en productiviteit van 12%
Dat zijn waanzinnige cijfers. In het bedrijfsleven moet elke investering worden verantwoord: het ontwikkelen van Happiness@work draagt automatisch bij aan financiële waarde. Alleen op de financiële waarde sturen werkt natuurlijk niet: sturen op psychologisch en financieel kapitaal wel.

Top tien bevindingen Happiness@work

De belangrijkste bevindingen van het iOpener Instiute zet ik graag voor je op een rijtje
  1. Gelukkige medewerkers zijn 47% productiever dan hun minst gelukkige collega’s.
  2. Gelukkige medewerkers zijn gemiddeld 1,5 dag ziek per jaar tegen 15-20 dagen! van minder gelukkigen
  3. Gelukkige medewerkers hebben 180% meer energie dan de minst gelukkigen
  4. Gelukkige medewerkers zijn 108% meer betrokken dan de minst gelukkigen
  5. Gelukkige medewerkers zijn 50% meer gemotiveerd dan de minst gelukkigen
  6. Gelukkige medewerkers hebben 40% meer het gevoel dat zij hun potentieel benuttten
  7. Gelukkige medewerkers zijn 30% doelgerichter en ze zijn 27% meer ingesteld om uitdagingen aan te gaan
  8. Gelukkige medewerkers voelen zich 28% meer gewaardeerd door hun collega’s en 31% meer door hun managers
  9. Gelukkige medewerkers zijn 25% effectiever en efficiënter dan de minst gelukkige collega’s
  10. De werkomgeving draagt niet duurzaam bij aan happiness@work. Een stralende, hippe techie kantooromgeving, hoogpolig tapijt, loonsverhogingen zorgen voor een tijdelijke piek in geluk, maar mensen vallen altijd weer terug op hun oorspronkelijke niveau.
Hoe gelukkig ben jij in je werk? Welke rol speelt geluk binnen jouw organisatie?

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *