Werken aan geluk: doe mee aan het 21 dagen experiment

Geluk is de aanjager van succes. Als je gelukkig bent heb je een voorsprong in alles wat je doet. Alles wat je aanpakt, gaat beter als het brein positief is ingesteld. Dus train je happiness,  juist wanneer het niet zo lekker gaat en vergroot  je kansen op het bereiken van de doelen die je nastreeft: inclusief je staat van geluk.

Geluk kun je trainen

Maar kunnen we dan per direct werken aan meer geluk? Ja! Een belangrijke mindshift is om je geluk niet langer afhankelijk te maken van een resultaat in de toekomst. ‘als ik dat heb…dan ben ik gelukkig’. Het is wetenschappelijk bewezen dat succes niet leidt tot meer geluk. Is iedereen die werk heeft gelukkig? Zijn alle rijke mensen gelukkig? Nee, dus daar zit t m niet in.

Het 21 dagen experiment

Het is vervolgens belangrijk om je te realiseren dat happiness ook een kwestie van werken is. Geluk kun je doen. Je moet je brein trainen net zoals je je lijf moet trainen.  Een hele goede oefening waar je meteen mee kunt beginnen is het 21 dagen experiment. Kies een van de vijf onderzochte gewoontes door Shawn Achor en probeer gedurende 21 dagen een positieve gewoonte te creëren, en kijk dan wat het je heeft gebracht.

5 oefeningen

  1. Schrijf iedere dag drie nieuwe dingen op waar je dankbaar voor bent. Uit onderzoek blijkt dat je met deze gewoonte je optimisme score substantieel verhoogt.
  2. Besteed dagelijks twee minuten aan het beschrijven van een positieve ervaring die je in de afgelopen 24 uur hebt beleeft. Dit helpt je te groeien van een taak-georiënteerde denker naar een betekenis-georiënteerde denker die de wereld bekijkt vanuit het perspectief van zingeving in plaats van eindeloze to-do lijstjes.
  3. Doe dagelijks 10 minuten lichaams-oefeningen.
  4. Mediteer dagelijks 2 minuten. Breng je aandacht bij je ademhaling. Hiermee bevrijd je jezelf van de negatieve bijwerkingen van multi-tasken. Uit onderzoek blijkt dat je meerdere taken sneller gedaan krijgt als je ze een voor een afhandelt. Het helpt ook tegen stress.
  5. Schrijf als begin van je werkdag een korte e-mail waarin je een collega uit je team bedankt of een compliment geeft. Dit vergroot je gevoel van sociale steun, een hele belangrijke voorspeller van geluk.
Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen en stel het enorm op prijs als je ze met me wilt delen! Wat in het kader van de discipline wel kan helpen is als je mij mailt wanneer je start met het 21 dagen experiment. Dat hoeft niet publiek: dan kan gewoon naar katja@coach-approach.nl.

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *