Levenswaarden model Schwartz

De Israelische psycholoog Shalom Schwartz ontwikkelde in de jaren negentig zijn theorie ‘of basic human values’. Hij definieert waarden als “motiverende doelen  die dienen als leidende principes in het leven van een persoon”.  De theorie van Schwartz bevat basiswaarden die mensen in verschillende culturen over de hele wereld herkennen.

10 waardentypen van Schwartz

  • Macht: de waarde van macht in het leven, controle over mensen of middelen
  • Prestatie: de waarde om dingen te bereiken en persoonlijk succes te boeken
  • Hedonisme: de waarde om te genieten in het leven & plezier te hebben
  • Prikkels: de waarde van een spannend en uitdagend leven
  • Zelfbepaling: de waarde om zelf je richting te bepalen, nieuwsgierigheid, zelfrespect
  • Universalisme: de waarde van wijsheid en openheid
  • Altruisme: de waarde om anderen te helpen
  • Traditie: de waarde om te hechten aan traditie
  • Conformiteit: de waarde om te hechten aan conformiteit, te voldoen aan sociale verwachtingen
  • Veiligheid: de waarde voor veiligheid in je leven

Vier dimensies

Deze waarden uit het Schwartz-waarden model zijn vervolgens te clusteren in vier verschillende dimensies:

  1. Openstaan voor verandering (Hedonisme, Prikkels, Zelfbepaling)
  2. Boven jezelf uitstijgen (Universalisme, Altruisme)
  3. Behoudend zijn (Conformiteit, Traditie, Veiligheid)
  4. Jezelf verbeteren (Hedonisme, Prestatie, Macht)

Drie universele behoeften

In de vorm van bewust gestelde doelen zijn waarden reacties op drie universele behoeften waarmee ieder mens en iedere gemeenschap mee te maken krijgt:

  1. de behoeften van individuen als biologische organismen
  2. de vereisten voor  gecoördineerde sociale interactie
  3. de vereisten voor het goed functioneren en overleven van sociale groepen.

Meer lezen:

file:///C:/Users/Dell/Downloads/waardenengelukVerkerk.pdf

http://essay.utwente.nl/58804/2/scriptie_J_Kleyweg.pdf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *